TPU 2013/14
Gymnázium, České Budějovice, Česká 64
Časový a tematický plán učiva
Školní rok: 2013/2014
Třída: 4. A
Předmět: český jazyk a literatura
Hodin týdně: 5
Vyučující: Jiří Krejčí
Téma: Probrat do:
1. Český jazyk
Vybrané kapitoly z obecné jazykovědy září
Mluvnická typologie jazyků říjen
Jazyková kultura
Historický vývoj češtiny listopad
Česká jazykověda ve 20. století prosinec
Administrativní styl leden
Umělecký styl únor
Řečnický styl březen
Esejistický styl duben
Opakování učiva květen
2. Literatura
Literatura v období 2. sv. války září
Druhá polovina dvacátého století říjen - prosinec
- charakteristika období
- vybrané národní literatury
Francouzská literatura
Anglická literatura
Americká literatura
Německy psaná literatura
Ruská literatura
Česká literatura po druhé sv. válce leden - duben
- přehled vývoje
- autorské profily
Ivan Blatný
Václav Havel
Vladimír Holan
Bohumil Hrabal
Josef Kainar
Jiří Kolář
Milan Kundera
Oldřich Mikulášek
Jaroslav Seifert
Jan Skácel
Josef Škvorecký
Jáchym Topol
Ludvík Vaculík
Ivan Vyskočil
Ivan Wernisch
Opakování učiva květen
Časový a tematický plán učiva
Školní rok: 2013/2014
Třída: VIII.E, 4. A
Předmět: literární seminář
Hodin týdně: 3
Vyučující: Jiří Krejčí
Téma: Probrat do:
Literatura pohledem autora září - listopad
- motivace k tvorbě
- autor
- literární žánry
- literatura a výtvarné umění
- literatura a hudba
- literatura a film
- kompozice a motivická výstavba
- jazyk a styl
Literatura pohledem čtenáře prosinec – únor
- možnosti interpretace textu
- hermeneutika
- psychoanalytický pohled
- strukturalistický pohled
- sémiotické teorie
- recepční estetika
- soudobé koncepty teorie interpretace
Literatura pohledem literární vědy březen – květen
- základní pojmy poetiky
- literární estetika
Filosofie jazyka červen
- exkurz do současné filosofie
Smyslem literárního semináře je jednak učit studenty hlubšímu a soustředěnějšímu vnímání textů z různých perspektiv a jednak přimět je k vyjádření své vlastní zkušenosti s četbou a s dotvářením jejího smyslu. Jako studijní materiál budou užívány rozmanité texty (od ukázek z české a světové poezie přes odbornou četbu až po novinové články, záznamy mluvených projevů a ukázky filmů). Součástí výuky bude též prohlubování poznatků získaných na hodinách českého jazyka a literatury.
Časový a tematický plán učiva
Školní rok: 2013/2014
Třída: VII.A, 3. A
Předmět: společenskovědní seminář
Hodin týdně: 2
Vyučující: Jiří Krejčí
Téma: Probrat do:
Cílem společenskovědního semináře ve třetím ročníku je kromě prohloubení znalostí z psychologie, sociologie, základů státoprávní teorie a z ekonomie, které studenti získali v předchozích ročnících, též příprava na náročné studium filozofie v závěrečném ročníku gymnázia. Kromě toho je, v návaznosti na témata občanské výchovy v nižším gymnáziu, výuka zaměřena zvláště na praktický a konkrétní dosah znalostí.
Výuka probíhá ve třech větších cyklech, které jsou vzájemně prostupné a doplňující se. Pomocí interpretované beletrie se v první části dotkneme zásadních antropologických otázek, které provázejí daná témata.
Ve druhém cyklu seminářů se vždy zaměříme na jedno klíčové a rekapitulující téma, které představí vždy dva studenti - „moderátoři“ debaty. Na závěr téma společně zrekapitulujeme.
Třetí a závěrečná fáze školního roku bude zasvěcena rekapitulaci obecně antropologických témat z pohledu různých sociálních disciplín, se kterými se studenti dosud seznámili v hodinách občanské výchovy a základů společenských věd.
I. Já poznávající sebe sama
II. Já a ti druzí
III. Já občan
září - prosinec
1. Dětství a dospělost – A. de S. Exupéry: Malý princ
W. Golding: Pán much
2. Zralost a stáří – E. Hemingway: Stařec a moře
3. Láska – W. Shakespeare: Romeo a Julie
M. Kundera: Falešný autostop (Směšné lásky)
4. Svoboda a společnost – A. Solženicyn: Jeden den Ivana Děnisoviče
G. Orwell: Farma zvířat
A. Huxley: Konec civilizace
5. Otázka smyslu života – A. Camus: Cizinec
M. Kundera: Nesmrtelnost
Život a smrt leden - březen
Duše a tělo
Muž a žena
Čas
Profánní a všední
Řeč
Dobro a zlo
Víra a smysl
I. Já poznávající sebe sama duben - červen
Opakování základních znalostí z psychologie
Sebepoznání - testovací metody v praxi
Sám sobě psychologem - poradenství v oboru
Psychické předpoklady pro zaměstnání
Modelové situace a jejich řešení
II. Já a ti druzí
Opakování základních znalostí ze sociologie
Člověk ve skupině - konflikt a jeho řešení
Sociální patologie - rasismus, xenofobie
Globalizace jako sociologický problém
Sociometrie
Metody sociologického průzkumu v praxi
III. Já občan
Opakování základních znalostí ze státoprávní teorie
Instituce státní správy a samosprávy, funkce a občan
Politické strany a občan
Český právní řád a práva a povinnosti z něj plynoucí
Makroekonomická čísla a jejich dopad
Principy hospodaření
Náměty pro seminární práci ze základů společenských věd
Patopsychologie - psychózy a neurózy, jejich příčiny a variace
Davová psychóza
Drogová závislost - příčiny, fáze, možnosti řešení
Psycholingvistika a pragmatika - dosavadní výsledky
Vztah mezi studenty a učiteli (studie z pedagogické psychologie)
Prostředky masové komunikace - jejich výhody a nebezpečí
Proměny sociální komunikace na začátku nového tisíciletí
Předsudky v myšlení současné (české) společnosti
Problém sociální rovnosti v současném (českém) světě
Sociální deviace - zrod, sankce, obtíže
Utopie - představy ideálního státu v dějinách myšlení
Machiavellismus a současnost
Liberalismus, konzervatismus a česká politická scéna
Extremistické politické myšlení v ČR
Komunismus a fašismus - komparace totalitních ideologií a jejich realizací
Nacionalismus jako český fenomén
Rasismus jako český fenomén
Terorismus - problém globálního světa
LZLPS a její (ne)dodržování v současném světě
Já - účastník právních vztahů (např. rozbor právního vztahu mezi studentem
a gymnáziem)
ČR a její členství v EU
Proměny hospodářské politiky ČR
Globalizace - svět na začátku nového tisíciletí
Duše a tělo
Zrození a smrt
Svět dětství a svět dospělosti
Dobro a zlo
Čas mytický a dějinný
Otázka smyslu života jako podstata lidského hledání
Interpretace vybraného Platónova dialogu
Otázka vzniku světa v myšlení předsokratiků a v současné vědě
Křesťanství na prahu nového tisíciletí
Islám a křesťanství - možnosti dialogu
Východní náboženství a jeho ozvuky v ČR
Nová náboženství jako interakce kultur
Seminární práce by měla splňovat parametry soutěže středoškolské odborné činnosti.
Časový a tematický plán učiva
Školní rok: 2012/2013
Třída: VIII.E, 4. A
Předmět: společenskovědní seminář
Hodin týdně: 3
Vyučující: Jiří Krejčí
Téma: Probrat do:
Cílem společenskovědního semináře je rozšíření, sumarizace, systemizace a prohloubení poznatků, kterých studenti nabyli v předmětu ZSV. Dále též schopnost interpretace textů a sdílení jejich smyslu.
Opakování a prohloubení znalostí problematiky psychologické září
Opakování a prohloubení znalostí problematiky sociologické říjen
Problematika státoprávní
Problematika ekonomická listopad
Problematika náboženská a etická prosinec
Prohloubení znalostí ve vybraných tématech leden - únor Psychologie - předmět, psychologické disciplíny
Psychologie osobnosti
Psychologické procesy
Sociální psychologie
Sociologie - předmět, vývoj, metody
Základní sociologické pojmy
Základní principy demokracie březen
Autokracie, diktatura, totalita
Tři složky moci
Volební systémy
Ústava České republiky
Základní odvětví práva
Základní pojmy teorie práva
Stát a jeho formy
Občanské a trestní právo
Rodinné a pracovní právo
Mezinárodní organizace
Základní ekonomické pojmy duben
Tržní mechanismy
Makroekonomické ukazatele
Hospodářský cyklus
Západní a východní náboženství
Filosofie - sumarizace poznatků květen
Součástí semináře bude kromě informací a diskuse o aktuálních otázkách z politického, ekonomického a obecně kulturního života společnosti též četba primární literatury z oblasti politologické a filosofické a následná diskuse nad různými interpretačními možnostmi textů.
Gymnázium, České Budějovice, Česká 64
Časový a tematický plán učiva
Školní rok: 2013/2014
Třída: VIII.E, 4. A
Předmět: základy společenských věd
Hodin týdně: 2
Vyučující: Jiří Krejčí
Téma: Probrat do:
Úvod do religionistiky září - říjen
- náboženství a věda, náboženství a filosofie
- světová náboženství
Filosofie jako láska k moudrosti
- předmět filosofie
- filosofie a věda
- podstata filosofického tázání
- hlavní filosofické disciplíny
Počátky filosofie říjen - listopad
- časové vymezení a témata
- vznik filosofie v antickém Řecku
Antická filosofie
- přírodní filosofie listopad - prosinec
- předsokratická filosofie
- Sokrates
- Platon
- Aristoteles
- antická filosofie po Aristotelovi
Středověk a jeho základní filosofická paradigmata leden
- vznik a vývoj křesťanství
- křesťanská filosofie (patristika, scholastika, německá mystika)
Renesanční filosofie leden
- koperníkovský obrat
- novověk a jeho charakteristika
- systémy přechodné doby
Baroko a jeho tři velké systémy únor
- Descartes
- Spinoza
- Leibnitz
Filosofie osvícenství březen
- anglický empirismus
- racionalismus
- Immanuel Kant
Německá filosofie duben
- Fichte, Schelling, Hegel
- Filosofie devatenáctého století
- pozitivismus, materialismus, marxismus
- Schopenhauer, Nietzsche
Filosofie dvacátého století duben - červen
- fenomenologie a Bergson
- existencialismus
- Martin Hedegger
- filosofie jazyka a postmoderní myšlení
Hodiny budou dále doplňovány aktuálními informacemi o událostech z politického, ekonomického a obecně kulturního života společnosti. Předpokladem pro porozumění filosofickým otázkám je četba primární literatury a diskusní forma výuky.