SVS VII. E, 3. A
7. 9. 2012
Časový a tematický plán učiva
Školní rok: 2012/2013
Třída: VII.A, 3. A
Předmět: společenskovědní seminář
Hodin týdně: 2
Vyučující: Jiří Krejčí
Téma: Probrat do:
Cílem společenskovědního semináře ve třetím ročníku je kromě prohloubení znalostí z psychologie, sociologie, základů státoprávní teorie a z ekonomie, které studenti získali v předchozích ročnících, též příprava na náročné studium filozofie v závěrečném ročníku gymnázia. Kromě toho je, v návaznosti na témata občanské výchovy v nižším gymnáziu, výuka zaměřena zvláště na praktický a konkrétní dosah znalostí.
Výuka probíhá ve třech větších cyklech, které jsou vzájemně prostupné a doplňující se. Pomocí interpretované beletrie se v první části dotkneme zásadních antropologických otázek, které provázejí daná témata.
Ve druhém cyklu seminářů se vždy zaměříme na jedno klíčové a rekapitulující téma, které představí vždy dva studenti - „moderátoři“ debaty. Na závěr téma společně zrekapitulujeme.
Třetí a závěrečná fáze školního roku bude zasvěcena rekapitulaci obecně antropologických témat z pohledu různých sociálních disciplín, se kterými se studenti dosud seznámili v hodinách občanské výchovy a základů společenských věd.
I. Já poznávající sebe sama
II. Já a ti druzí
III. Já občan
září - prosinec
1. Dětství a dospělost – A. de S. Exupéry: Malý princ
W. Golding: Pán much
2. Zralost a stáří – E. Hemingway: Stařec a moře
3. Láska – W. Shakespeare: Romeo a Julie
M. Kundera: Falešný autostop (Směšné lásky)
4. Svoboda a společnost – A. Solženicyn: Jeden den Ivana Děnisoviče
G. Orwell: Farma zvířat
G. Orwell: 1984
(A. Huxley: Konec civilizace)
5. Otázka smyslu života – A. Camus: Cizinec
Život a smrt leden - březen
Duše a tělo
Muž a žena
Čas
Profánní a všední
Řeč
Dobro a zlo
Víra a smysl
I. Já poznávající sebe sama duben - červen
Opakování základních znalostí z psychologie
Sebepoznání - testovací metody v praxi
Sám sobě psychologem - poradenství v oboru
Psychické předpoklady pro zaměstnání
Modelové situace a jejich řešení
II. Já a ti druzí
Opakování základních znalostí ze sociologie
Člověk ve skupině - konflikt a jeho řešení
Sociální patologie - rasismus, xenofobie
Globalizace jako sociologický problém
Sociometrie
Metody sociologického průzkumu v praxi
III. Já občan
Opakování základních znalostí ze státoprávní teorie
Instituce státní správy a samosprávy, funkce a občan
Politické strany a občan
Český právní řád a práva a povinnosti z něj plynoucí
Makroekonomická čísla a jejich dopad
Principy hospodaření
Studenti mohou během školního roku vypracovat samostatnou seminární práci na předem zvolené téma, kterou by měli být schopni v diskusi obhájit.
Náměty pro seminární práci ze základů společenských věd
Patopsychologie - psychózy a neurózy, jejich příčiny a variace
Davová psychóza
Drogová závislost - příčiny, fáze, možnosti řešení
Psycholingvistika a pragmatika - dosavadní výsledky
Vztah mezi studenty a učiteli (studie z pedagogické psychologie)
Prostředky masové komunikace - jejich výhody a nebezpečí
Proměny sociální komunikace na začátku nového tisíciletí
Předsudky v myšlení současné (české) společnosti
Problém sociální rovnosti v současném (českém) světě
Sociální deviace - zrod, sankce, obtíže
Utopie - představy ideálního státu v dějinách myšlení
Machiavellismus a současnost
Liberalismus, konzervatismus a česká politická scéna
Extremistické politické myšlení v ČR
Komunismus a fašismus - komparace totalitních ideologií a jejich realizací
Nacionalismus jako český fenomén
Rasismus jako český fenomén
Terorismus - problém globálního světa
LZLPS a její (ne)dodržování v současném světě
Já - účastník právních vztahů (např. rozbor právního vztahu mezi studentem
a gymnáziem)
ČR a její členství v EU
Proměny hospodářské politiky ČR
Globalizace - svět na začátku nového tisíciletí
Duše a tělo
Zrození a smrt
Svět dětství a svět dospělosti
Dobro a zlo
Čas mytický a dějinný
Otázka smyslu života jako podstata lidského hledání
Interpretace vybraného Platónova dialogu
Otázka vzniku světa v myšlení předsokratiků a v současné vědě
Křesťanství na prahu nového tisíciletí
Islám a křesťanství - možnosti dialogu
Východní náboženství a jeho ozvuky v ČR
Nová náboženství jako interakce kultur
Seminární práce by měla splňovat parametry soutěže středoškolské odborné činnosti.